Het laatste nieuws

Klaar voor 2023

Klaar voor 2023

Sinds 2019 heeft Edu-K een nieuw visiedocument; een moderne visie op de leermiddelenketen en hoe deze er in 2023 uit zou moeten zien. De leermiddelenketen was dringend aan een grondige herziening toe. Eentje waarbij de klassieke keten werd “omgedacht” naar een open en laagdrempelig landschap waarin verschillende systemen met elkaar samenwerken.

LearNav is in 2020 ontwikkeld met deze uitdaging in het achterhoofd. Het past dan ook perfect in de moderne leermiddelenwereld én in de visie op de leermiddelenketen in 2023.

De visie leermiddelenketen 2023 heeft 6 uitgangspunten.

  1. Gebruik van leermiddelen staat centraal
  2. Standaarden zijn laagdrempelig, open en de norm
  3. Eenvoud voor de gebruiker is altijd het uitgangspunt
  4. Processen in de keten zijn gescheiden
  5. Gebruiksdata wordt met elkaar gedeeld (onder leiding van leerling/student en/of school)
  6. Gebruikers hebben meerdere opties/keuzes

Hoe past LearNav bij deze uitgangspunten?

XMPL onderschrijft de visie in het visiedocument van de Edu-K. Hoe LearNav binnen elk van deze zes uitgangspunten past, lichten we hieronder dan ook graag toe.

Het gebruik van leermiddelen staat centraal

Het leermiddelenproces valt in de visie uiteen in vier fases: oriënteren, selecteren, verkrijgen en bewaren. LearNav specifiek ontwikkeld om de stap selecteren optimaal te ondersteunen.

Het selecteren van de juiste leermiddelen, passend bij het niveau en het leerjaar van de opleiding waar de leerling in zit, is cruciaal. Fouten die tijdens het selecteren gemaakt worden, leiden vaak tot onnodige frustratie en vertraging tijdens-, en bij aanvang van het schooljaar. Dit kan het effectief gebruiken van leermiddelen in de weg staan.

LearNav helpt gebruikers bij het maken van de juiste keuze. LearNav signaleert leveringsproblemen en helpt met het selecteren van een passende vervanger. Zo biedt de software een solide basis voor het gebruik van leermiddelen in het voortgezet onderwijs.

Standaarden zijn laagdrempelig, open en de norm

LearNav is geschreven met de standaarden in de VO leermiddelenketen als uitgangspunt. Zo loggen gebruikers in met een bestaand Kennisnet- of Entree-account. Ook kunnen de gemaakte leermiddelendiensten heel eenvoudig via beproefde ECK webservices worden aangeboden aan, bijvoorbeeld, de leverancier.

Eenvoud voor de gebruiker is altijd het uitgangspunt

Tijdens de LearNav pilotfase werken XMPL en eindgebruikers intensief samen. Feedback die door de eindgebruikers wordt gegeven, wordt gebruikt om het systeem nog vriendelijker en gemakkelijker te maken. Onze eerste pilotklanten noemen onder andere het gemak waarmee de juiste leermiddelen kunnen worden gevonden, en het meedenkend vermogen van LearNav als grote pluspunten tijdens het muteren.

Processen in de keten zijn gescheiden

LearNav is een lijstenmodule. Het biedt inzicht en helpt gebruikers bij het maken van de lijst. Wat er nadien met de lijst gebeurt, is volledig aan de school. Zo wordt de lijst moeiteloos doorgegeven aan een distributeur of LiFo leverancier via de ECK educational list service; de marktstandaard voor het uitwisselen van leermiddelenlijstgegevens. De lijst kan ook opnieuw worden ingelezen in een eigen administratiepakket, zoals BookMaster, voor verdere afhandeling. Zo blijft LearNav een onafhankelijke tool die met en voor VO scholen is ontwikkeld.

Gebruikersdata wordt met elkaar gedeeld (onder leiding van de school)

Omdat LearNav een tool van de school is, is de school volledig in controle. De beheerder bepaalt wie toegang heeft tot de lijst, en welk toegangsniveau daarbij past. Ook bepaalt uitsluitend de beheerder welke ketenpartijen de lijst mogen uitlezen.

Gebruikers hebben meerdere opties / keuzes

In de markt van 2021 zijn meerdere lijsten modules beschikbaar. LearNav is hier één van en biedt, als onafhankelijk platform, een alternatief voor de door de distributeur voorgeschreven software.

Ook in de software zelf wordt de gebruiker alle keuzevrijheid geboden. Zo werkt het team achter LearNav steeds aan het verder volledig maken van de catalogus, en aan het beschikbaar maken van eigen- en vrije leermiddelen binnen de catalogusfunctie.

Klaar voor 2023

LearNav is gebouwd vanuit de visie op de leermiddelenketen 2023. Hiermee is het pakket niet alleen klaar voor de eisen van de toekomst, maar ook voor de visie van de toekomst.

Wilt u ook ervaren wat de mogelijkheden van LearNav voor uw school kunnen betekenen? Wilt u meedenken en mee ontwikkelen aan het leermiddelenlijstplatform van 2023 en daarna? Meld u dan aan voor de pilot.

LearNav de praktijk: De Alliantie VO

LearNav de praktijk: De Alliantie VO

De LearNav pilot is enkele weken geleden officieel van start gegaan. Inmiddels hebben ruim 30 scholen een mooie start gemaakt met hun leermiddelenlijsten in deze nieuwe applicatie. Zeven van die scholen vallen binnen de Alliantie Voortgezet Onderwijs in Nijmegen en het Land van Maas en Waal. XMPL sprak met Emily Fernan, projectleider Leermiddelenfonds binnen Service Bureau Alliantie. Hoe gaat het nu bij SBA?

“Het is druk, maar het loopt goed,” merkt Emily op. Binnen de scholen van de Alliantie heeft een grote meerderheid van de medewerkers LearNav omarmd. Emily heeft zich ontfermd over het instrueren van de vakdocenten. “Ik heb webinars ontwikkeld en de sectievoorzitters en coördinatoren 4 data gegeven om uit te kiezen. Op die dag doorlopen we LearNav aan de hand van een presentatie. Dit zowel digitaal als persoonlijk.”

Voordelen

LearNav levert binnen de scholen van de Alliantie en het Servicebureau direct grote voordelen op. “Werken met LearNav is veel minder foutgevoelig dan alles zelf invoeren. In het begin kregen we papieren lijsten waar collega’s dingen op hadden gekrabbeld. Wij moesten dan vervolgens uit de krabbels proberen te halen wat er werd bedoeld.”

“Het kwam soms voor dat een leermiddelenlijst werd geprint, gescand, beschreven, vervolgens weer gescand, gemaild en dan weer door ons geprint voor handmatige verwerking. Ontzettend omslachtig natuurlijk. Nu worden wijzigingen en notities direct in LearNav ingevoerd. Zo hebben we dus nooit meer verwarring over geschreven notities.”

Wat ik ook heel tof vind is dat ik precies in de gaten kan houden hoe het proces loopt. Ik zie aan de statistieken op het dashboard dat er wijzigingen worden gedaan en op het statusscherm zie ik hoe ver we al zijn.”

Pilot

LearNav zit in de pilotfase, wat betekent dat de scholen werken met software die groeit. “Toen ik LearNav voor het eerst zag, werd ik er direct vrolijk van. Ik zag de mogelijkheden van het pakket en dacht direct; yes, dit wil ik voor mijn organisatie! Inmiddels is het platform al weer gegroeid en zien de vaksecties hun feedback terug in de applicatie.”

“Tijdens de eerste dagen met LearNav waren we aan het snuffelen. Inmiddels zijn we echt met LearNav aan het werk.”

Vooral de korte lijnen met XMPL worden als erg prettig ervaren. “Soms vonden we een bug. Wanneer we die aan XMPL meldden, werd de bug meestal binnen een dag verholpen. We zagen de software gewoon groeien. Ook als even iets niet duidelijk was, kregen we vaak snel een telefoontje van Esther of Jelle om het probleem door te spreken, en zo werd alles steeds duidelijker en beter.”

Software van de toekomst

Volgens Emily was het hoog tijd voor een platform zoals LearNav. “Wanneer je leerlingen op school 21e eeuwse vaardigheden moeten leren, kun je als personeel niet in de 20e eeuw blijven hangen. Hoe meer er digitaal kan worden gedaan, hoe beter het is. LearNav maakt het voor onze vaksecties erg makkelijk om die stap te maken. De verschillende functies zijn gemakkelijk te vinden en de applicatie is modern en gestroomlijnd. Ook de collega’s die zichzelf digibeet noemen kunnen er prima mee werken.”

“Daarnaast vind ik het fantastisch om innovatief bezig te zijn. Wij mogen als pioniers aan de slag en kunnen meedenken over de software van de toekomst. Wanneer je dan een suggestie die je zelf hebt gedaan terug ziet komen in de software, motiveert dat enorm.”

Deelnemen

Er is nog ruimte voor meer pilotgebruikers binnen de LearNav pilot. Wilt u, net als Emily, voorop lopen in de ontwikkeling en meedenken over leermiddelenlijsten muteren in de 21e eeuw? Meld u dan aan en maak tot oktober 2021 kosteloos gebruik van alle mogelijkheden van LearNav.

We zijn live!

We zijn live!

We zijn Live!

Vanaf vandaag gaat de LearNav pilot officieel van start. We nodigen u van harte uit om als Pilotgebruiker mee te denken over LearNav.

 

De eerste stappen

  1. Beginnen met LearNav is heel eenvoudig. Gebruik uw school- of entree account om in te loggen via de Kennisnet koppeling. Een extra account aanmaken is niet nodig.
  2. Selecteer uw school of locatie uit de lijst. Staat uw school niet in de lijst? Zet dan het vinkje en voer handmatig de benodigde informatie in.
  3. Klik op aanmaken. LearNav is nu klaar voor gebruik.

Om er zeker van te zijn dat uw lijstenproces een vliegende start maakt, hebben we vier instructievideo’s gemaakt. Deze kunt u bekijken via de links op het dashboard. Uiteraard kunt u ook met vragen terecht bij XMPL. Stuur gerust een mailbericht naar support@learnav.nl

Tips voor een vliegende start 

  • Op het dashboard vindt u snelkoppelingen naar instructievideo’s.. Deze laten in minder dan 3 minuten per video de belangrijkste functionaliteit voor muteren en beheren zien.
  • Uitgebreide helpfunctionaliteit vindt u rechtsboven onder de knop Hulp nodig?
  • Heeft u een suggestie, een top of een tip? Gebruik dan het rode icoon rechtsonder om dit aan ons de melden.
  • Voor aanvullende support kunt u een support ticket aanmaken door te mailen naar support@learnav.nl. Onze specialisten nemen zo spoedig mogelijk contact met u op voor een antwoord of oplossing.
  • Overige vragen en communicatie kunt u richten aan info@learnav.nl

Alsnog aanmelden voor de Pilot

Bent u nog niet aangemeld als pilotgebruiker? Meld u dan aan via onderstaande knop. Zo bent u altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom LearNav. Uiteraard kunt u ook direct beginnen met muteren.