LearNav de praktijk: De Alliantie VO

De LearNav pilot is enkele weken geleden officieel van start gegaan. Inmiddels hebben ruim 30 scholen een mooie start gemaakt met hun leermiddelenlijsten in deze nieuwe applicatie. Zeven van die scholen vallen binnen de Alliantie Voortgezet Onderwijs in Nijmegen en het Land van Maas en Waal. XMPL sprak met Emily Fernan, projectleider Leermiddelenfonds binnen Service Bureau Alliantie. Hoe gaat het nu bij SBA?

“Het is druk, maar het loopt goed,” merkt Emily op. Binnen de scholen van de Alliantie heeft een grote meerderheid van de medewerkers LearNav omarmd. Emily heeft zich ontfermd over het instrueren van de vakdocenten. “Ik heb webinars ontwikkeld en de sectievoorzitters en coördinatoren 4 data gegeven om uit te kiezen. Op die dag doorlopen we LearNav aan de hand van een presentatie. Dit zowel digitaal als persoonlijk.”

Voordelen

LearNav levert binnen de scholen van de Alliantie en het Servicebureau direct grote voordelen op. “Werken met LearNav is veel minder foutgevoelig dan alles zelf invoeren. In het begin kregen we papieren lijsten waar collega’s dingen op hadden gekrabbeld. Wij moesten dan vervolgens uit de krabbels proberen te halen wat er werd bedoeld.”

“Het kwam soms voor dat een leermiddelenlijst werd geprint, gescand, beschreven, vervolgens weer gescand, gemaild en dan weer door ons geprint voor handmatige verwerking. Ontzettend omslachtig natuurlijk. Nu worden wijzigingen en notities direct in LearNav ingevoerd. Zo hebben we dus nooit meer verwarring over geschreven notities.”

Wat ik ook heel tof vind is dat ik precies in de gaten kan houden hoe het proces loopt. Ik zie aan de statistieken op het dashboard dat er wijzigingen worden gedaan en op het statusscherm zie ik hoe ver we al zijn.”

Pilot

LearNav zit in de pilotfase, wat betekent dat de scholen werken met software die groeit. “Toen ik LearNav voor het eerst zag, werd ik er direct vrolijk van. Ik zag de mogelijkheden van het pakket en dacht direct; yes, dit wil ik voor mijn organisatie! Inmiddels is het platform al weer gegroeid en zien de vaksecties hun feedback terug in de applicatie.”

“Tijdens de eerste dagen met LearNav waren we aan het snuffelen. Inmiddels zijn we echt met LearNav aan het werk.”

Vooral de korte lijnen met XMPL worden als erg prettig ervaren. “Soms vonden we een bug. Wanneer we die aan XMPL meldden, werd de bug meestal binnen een dag verholpen. We zagen de software gewoon groeien. Ook als even iets niet duidelijk was, kregen we vaak snel een telefoontje van Esther of Jelle om het probleem door te spreken, en zo werd alles steeds duidelijker en beter.”

Software van de toekomst

Volgens Emily was het hoog tijd voor een platform zoals LearNav. “Wanneer je leerlingen op school 21e eeuwse vaardigheden moeten leren, kun je als personeel niet in de 20e eeuw blijven hangen. Hoe meer er digitaal kan worden gedaan, hoe beter het is. LearNav maakt het voor onze vaksecties erg makkelijk om die stap te maken. De verschillende functies zijn gemakkelijk te vinden en de applicatie is modern en gestroomlijnd. Ook de collega’s die zichzelf digibeet noemen kunnen er prima mee werken.”

“Daarnaast vind ik het fantastisch om innovatief bezig te zijn. Wij mogen als pioniers aan de slag en kunnen meedenken over de software van de toekomst. Wanneer je dan een suggestie die je zelf hebt gedaan terug ziet komen in de software, motiveert dat enorm.”

Deelnemen

Er is nog ruimte voor meer pilotgebruikers binnen de LearNav pilot. Wilt u, net als Emily, voorop lopen in de ontwikkeling en meedenken over leermiddelenlijsten muteren in de 21e eeuw? Meld u dan aan en maak tot oktober 2021 kosteloos gebruik van alle mogelijkheden van LearNav.